wszyscy myślą, że to dno. ale na dnie tak nie wieje...

©
rów Macintosh).
Jednak najważniejszą i zarazem najciekawszą nowością
ImageReady CS jest możliwość eksportu plików do forma-
tu Flasha (SWF). Ponieważ Flash nie obsługuje importu wie-
lowarstwowych plików PSD, przeniesienie pliku Phqtosho-
pa posiadającego kilkanaście warstw może zająć godziny.
Dzięki ImageReady teraz taka operacja zajmie co najmniej
kilka minut i kliknięć myszką. Wystarczy wyeksportować da-
ny plik PSD do SWF, a następnie wczytać go w programie
Flash. Eksportowane projekty zachowujÄ… wszystkie swoje
wartości oraz ustawienia, jednak są odpowiednio konwer-
towane, aby można było jak najwygodniej pracować na nich
we Flashu.
Ponadto ImageReady z dopiskiem CS pozwala na do-
dawanie plików SWF (głównie wariacji tekstowych) do pli-
ków HTML (a nawet XHTML), które sam tworzy. Uspraw-
niono możliwości cięcia grafiki na potrzeby stron www. Te-
raz jest możliwość ukrycia konkretnych wycinków, dzięki
temu jeśli nie ma potrzeby to nie zostaną one zawarte w ko-
dzie HTML.
Sk Galeria filtrów
PODSUMOWANIE
Nowy Photoshop jest godnym następcą wersji 7.0. Posia-
da całkiem sporo przydatnych zmian i nowych możliwości.
O kilku z nich nie wspomniałem w tym artykule, jak choćby
o rozbudowanej przeglądarce plików, czy też o dzieleniu się
swoimi projektami z innymi grafikami przy pomocy prezenta-
cji w postaci plików PDF.
Jedynym minusem nowej wersji jest fakt, że posiada-
cze starszych systemów nie będą mogli go przetestować.
Konfigurowalne skróty klawiaturowe
Rozbudowane o edycję i przeszukiwanie moduł metadanych XMP
Możliwość pracy z obrazem pełnoekranowym
Paleta histogramów
Przetwarzanie wsadowe plików
Plik z historiÄ… pracy nad dokumentem
i Cięcie grafiki w ImageReady CS
Galeria filtrów
Rozszerzona obsługa skryptów
Korekcja świateł i cieni
Kamera RAW
Filtry pracujÄ…ce w trybie 48 bitowego koloru
Automatyczne kadrowanie
Filtry fotograficzne
Rozmycie soczewkowe
Automatyczne łączenie zdjęć
o
ó>
m
ZarzÄ…dzanie warstwami (Layer Comps)
E
Tekst na ścieżce
l/>
O.
Podwarstwy
5
Obsługa dużych dokumentów (powyżej 2 GB)
Tworzenie obrazów ze ścieżką czasu
Obsługa niekwadratowych pikseii
Eksport warstw do plików
Wszechstronna obsługa 16-bitowych plików RGB
B Ulepszona przeglądarka plików w PS CS
57
luty/marzec 2004
KLASYCZNE EFEKTY
15 min
film
pliki
TEKSTURA
Waldemar Pruss
Photoshop to potężne narzÄ™dzie do tworzenia grafiki. Jest on także nieoceniony dla projektantów 3D. DziÄ™ki niemu mogÄ… tworzyć realistyczne tekstury, które później naÅ‚ożą na stworzone obiekty i modele. W poniższym tutorialu zaprezentujemy, w jaki sposób można stworzyć teksturÄ™ zardzewiaÅ‚ej blachy przy pomocy zdjęć zrobionych aparatem cyfrowym (sÄ… one zamieszczone na pÅ‚ycie CD doÅ‚Ä…czonej do magazynu). OczywiÅ›cie nie trzeba wykorzystywać tych samych zdjęć — można użyć wÅ‚asnych.
. - U J
Tworzymy tło
Tworzymy pusty dokument o wymiarach 400 na 300 pikse-
li. Można to zrobić na dwa sposoby: korzystając z polecenia
Plik>Nowy (File>New) albo za pomocÄ… kombinacji klawiszy [Ctrl\+[N\.
W polu o nazwie Wypełnienie (Contents) zaznaczamy Biały (White).
Otwieramy zdjęcie o nazwie rust.tif, na którym widać kawałek zardzewiałej blachy. Po otwarciu tego obrazka klikamy na niego lewym przy-
ciskiem myszy i — trzymajÄ…c ten przycisk caÅ‚y czas — przesuwamy
obrazek do dokumentu, który utworzyliśmy wcześniej. Mamy teraz do-
kument z tłem dla naszej tekstury, którą zamierzamy stworzyć.
Duplikowanie
Po utworzeniu tła duplikujemy warstwę ze zdjęciem, które uprzed-
nio wczytaliśmy. Możemy to zrobić za pomocą kombinacji klawi-
szy [Ctrl]+[J], albo klikajÄ…c prawym przyciskiem myszy na war-
stwie z blachą, a z menu, które się ukaże wybieramy Powiel war-
stwę (Duplicate Layer). Musimy zduplikowane zdjęcie wyostrzyć.
Wybieramy z menu u góry Obrazek>Dopasuj>Jasność/Kontrast
(lmage>Adjustments>Brightness/Contrast). W oknie, które się pojawi, Jasność (Brightness) ustawiamy na +30 i Kontrast (Contrast) usta-Ol
wiamy też na +30.
o
Ol
ra
Wycinanie
•a
a.
S
Następnie z przybornika narzędzi wybieramy narzędzie Lasso i za je-
g
go pomocÄ… na powielonej warstwie rysujemy zaznaczenie, tak jak
widać na rysunku, albo inne dowolne — wedÅ‚ug naszego uznania.
Następnie wciskamy przycisk [Delete], co spowoduje wycięcie zaznaczenia i utworzy dziurę, nad która będziemy pracować w następnym
kroku. Dzięki temu zabiegowi nasza grafika będzie wyglądała bardziej
realistycznie.
N
O
wm Pęknięcie
Teraz dodamy cień, który bardziej podkreśli pęknięcie. Pozostajemy
na zduplikowanej warstwie, na której wycięliśmy zaznacze-
nie. Klikamy na niÄ… w oknie Warstwy (Layers) prawym przyci-
skiem myszy i z widocznego menu wybieramy Opcje warstwy
{Layer Properties). W oknie, które się pojawi, klikamy po lewej stronie na opcję Cień (Drop Shadow) i w niej ustawiamy następują-
ce parametry: Tryb mieszania (Blend ModÄ™) — Mnożenie (Multiply), Krycie (Opacity) na 30, KÄ…t (Angle) na 142, OdlegÅ‚ość (Distance) na 7, ZasiÄ™g (Spread) na 0, Wielkość {Size) na 2. Zatwierdzamy [OK].
W ten sposób otrzymaliśmy pęknięcie wyglądające znacznie bar-
dziej realistycznie.
Powierzchnia cz. 1
W tym kroku zaczniemy etap pracy zwiÄ…zany z poprawianiem kolo-
rów. Otwórzmy wiÄ™c zdjÄ™cie o nazwie mur.tif\ przenieÅ›my je do naszego dokumentu — w taki sam sposób jak w kroku nr 1.
Teraz, gdy już mamy przeniesiony obrazek, ustawimy jego krycie.
W tym celu przechodzimy do okna Warstwy (Layers) i ustawiamy krycie na Nakładka (Overlay). Dzięki temu tekstura nabrała kolorów, jednak należy jeszcze nad nią popracować, aby nabrała bardziej reali-
stycznego wyglÄ…du.
Powierzchnia cz. 2
W celu polepszenia i zbliżenia się do jak najlepszego efektu, otwie-
ramy zdjÄ™cie o nazwie blach.tif i również przenosimy je do naszego dokumentu. NastÄ™pnie — tak jak w poprzednim kroku — ustawiamy

v