wszyscy myślą, że to dno. ale na dnie tak nie wieje...


Z niewiadomych względów nie można przeciągnąć etykiety z sekcji szczegółów do na-główka strony. Próba przeciągnięcia połączonej etykiety z sekcji szczegółów powoduje przeciągnięcie także pola tekstowego. Aby przenieść etykietę, należy wyciąć ją w sekcji szczegółów i wkleić w sekcji nagłówka strony.
Jeśli zaznaczymy etykietę i wytniemy poprzez wciśnięcie klawiszy Ctrl+X lub klawisza Delete, zostanie usunięta tylko etykieta. Jeśli zaznaczymy formant pola i go wytniemy lub usuniemy, zostanie usunięta zarówno etykieta, jak i formant pola. Aby wyciąć etykietę dołączoną do formantu (w tym przypadku etykietę dołączoną do pola IDProduktu), wykonaj poniższe czynności:
1. Kliknij przycisk Zamknij na pasku narzędzi, aby wyłączyć tryb podglądu wydruku.
2. Zaznacz etykietę ID produktu w sekcji szczegółów.
3. Naciśnij klawisze Ctrl+X (polecenie Wytnij).
Po wycięciu etykiety, można umieścić ją w innym miejscu. W tym przykładzie
umieścimy ją w sekcji nagłówka strony.
372
Część I  Komponenty Accessa
Wklejanie etykiet do sekcji raportu
Zamiast wycinać etykiety dołączone do formantów w sekcji szczegółów i wklejać je w sekcji nagłówka strony, można po prostu usunąć etykiety i utworzyć nowe w nagłówku strony. W tym przykładzie wkleimy etykietę wyciętą w poprzednim ćwiczeniu:
1. Kliknij gdziekolwiek w sekcji nagłówka strony.
2. Naciśnij klawisze Ctrl+V (polecenie Wklej).
Etykieta ID produktu pojawi się w nagłówku strony.
3. Zrób to samo z etykietami Opis, Kategoria i Ilość w magazynie.
4. Usuń pozostałe etykiety w sekcji szczegółów, pozostawiając wszystkie pola tekstowe.
Jeśli przypadkowo zaznaczy się formant pola danych i usunie lub wytnie formant wraz z etykietą, można nacisnąć przycisk Cofnij na pasku narzędzi lub wcisnąć klawisze Ctrl+Z, aby wrócić do stanu wyjściowego.
Aby usunąć tylko formant pola, a zachować dołączony formant etykiety, należy kliknąć prawym przyciskiem myszy etykietę i wybrać polecenie Kopiuj z menu podręcznego.
Następnie, w celu usunięcia zarówno formantu pola, jak i etykiety, należy nacisnąć klawisz Delete. Wreszcie należy kliknąć prawym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu na raporcie i wybrać z menu podręcznego polecenie Wklej, aby wkleić do raportu tylko skopiowaną etykietę.
Przesuwanie etykiet i pól tekstowych
Zanim powiemy, jak przesuwać etykiety i pola tekstowe, warto jeszcze raz przypomnieć sobie kilka różnic między formantami dołączonymi a niedołączonymi. Kiedy wraz z polem tekstowym tworzona jest dołączona etykieta, powstaje formant złożony. Kiedy przesuwamy jeden z elementów formantu złożonego, drugi przesuwa się wraz z nim. Oznacza to, że przesunięcie pola tekstowego lub etykiety powoduje jednocześnie przesunięcie dołączonego formantu.
Aby przesunąć oba elementy formantu złożonego, należy zaznaczyć jeden z nich kliknię-
ciem myszy. Przesunięcie wskaźnika myszy nad jeden z dwóch elementów powoduje zmianę wskaźnik myszy w ikonę dłoni. Kiedy tak się stanie, należy kliknąć formanty i przesunąć je w inne miejsce. Podczas przeciągania formantów, wraz ze wskaźnikiem myszy porusza się ich zarys.
Aby przesunąć tylko jeden element formantu złożonego, należy przeciągnąć żądany element za jego uchwyt przesuwania (duży kwadrat w lewym górnym rogu formantu).
Po kliknięciu formantu złożonego, wydaje się, że zaznaczone zostają oba jego elementy, ale jeśli przyjrzymy się dokładniej, zauważymy, że zaznaczony jest tylko jeden z nich (ten, wokół którego wyświetlają się uchwyty zmiany rozmiaru). Niezaznaczony formant wyświetla tylko uchwyt przesuwania. Ikona dłoni z wyciągniętym palcem wskazującym oznacza, że wybrano uchwyt przesuwania i można przesunąć jeden z formantów. Aby przesunąć jeden formant niezależnie od drugiego, należy kliknąć jego uchwyt przesuwania i przeciągnąć go w nowe miejsce.
Rozdział 9.  Tworzenie raportów
373
Aby przesunąć niedołączoną etykietę, wystarczy kliknąć jej obramowanie (w miejscu, w którym nie ma uchwytu) i przeciągnąć.
Aby zaznaczyć grupę formantów, wystarczy kliknąć gdzieś poza grupą i przeciągnąć wskaźnik przez formanty lub wokół formantów, które chcemy zaznaczyć. Wyświetli się szary prostokąt, który wskazuje zakres zaznaczenia. Po zwolnieniu przycisku myszy, zostaną zaznaczone wszystkie formanty otoczone przez prostokąt. Następnie można przeciągnąć grupę formantów w nowe miejsce.
Globalna opcja Plik/Opcje programu Access/Projektanci obiektu/Formularze/
Raporty/Zachowanie podczas zaznaczania to właściwość, która określa sposób zaznaczania formantów. Zaznaczone zostają albo formanty otoczone w pełni
(prostokąt musi całkowicie otaczać formant), albo częściowo (wystarczy,
że prostokąt dotyka formantu — jest to ustawienie domyślne).
Zmieńmy też rozmiar wszystkich formantów w sposób pokazany na rysunku. Zmienimy rozmiar i kształt pola Cechy typu Nota oraz pola Zdjęcie typu Obiekt OLE. Pole Zdjęcie typu Obiekt OLE wyświetla się w widoku projektu jako prostokąt bez nazwy pola. Na rysunku 9.29 jest widoczne z prawej strony.
Rysunek 9.29.
Reorganizacja
formantów w raporcie
Aby uzyskać końcowy układ, umieścimy wszystkie formanty w odpowiednich miejscach, tak jak pokazano na rysunku 9.29. Warto przesuwać formanty grupami, zaznaczając kilka formantów jednocześnie i przenosząc je blisko docelowego miejsca. Następnie można ustawić dokładnie ich położenie. W ten sposób tworzy się większość raportów.
Formanty umieścimy w odpowiednich miejscach zgodnie z rysunkiem 9.29. Zwróćmy uwagę, że dla etykiety Koszt w sekcji szczegółów zmieniono nazwę na Koszt/Cena Detaliczna/Cena umowna.
W tym momencie jesteśmy mniej więcej w połowie pracy. Ekran powinien wyglądać tak jak na rysunku 9.29 (jeśli jest inaczej, należy dostosować rozmiar i położenie formantów według rysunku). Należy pamiętać, że rysunki sporządzono przy rozdzielczości ekranu równej 1024×768 pikseli. Jeśli ktoś używa niższej rozdzielczości albo dużych czcionek (włącza się je w oknie dialogowym Właściwości: Ekran w Panelu sterowania), będzie musiał przewinąć okno, aby zobaczyć cały raport.
374
Część I  Komponenty Accessa

v