wszyscy myślą, że to dno. ale na dnie tak nie wieje...

Japonia będąca kiedyś wielką inspiracja rewolucji jakości, posiada większość swych głównych firm wplątanych w kryzys finansowy, a w Stanach Zjednoczonych powrót dużych korporacji do obszaru wysokiej techniki wydaje się być mniej powiązany z oryginalną koncepcja jakości. Biznes europejski jest natomiast najprawdopodobniej bardziej otwarty na świat, a elastyczność europejskich kierowników pozwala redukować trudności powstałe w czasie prowadzenia działalności na kontynencie, we wielu krajach jednocześnie. Dlatego też warunkiem odniesienia sukcesu jest zdolność uczestników rynku do integrowania różnorodności czego rezultatem jest europejska forma „globalizacyjno-lokalna” strategii i organizacji, łączących w sobie globalne i lokalne podejście
 
wygrywa razem 
Aby „wygrać razem” koniecznie trzeba wprowadzić w życie nowe wartości europejskie. Co oznacza agregację na każdym poziomie (rodzinnym/regionalnym/lokalnym/narodowym), rozważając zawsze wartości w górę i w dół; maksymalizację indywidualizacji, swobody ducha oraz prawa do popełniania błędów jednocześnie uwzględniając „ambicje kolektywne”; odnosząc się do historii z szacunkiem, ucząc się na przeszłości jednocześnie w tym samym czasie stale formując obecną sytuację w powiązaniu z przyszłymi ideałami.
Jednakże Europa doświadczała również porażek o konsekwencjach równoważnych tym w USA i Japonii takich jak BSE lub choroba „szalonych krów”, dlatego dojrzał już czas na ponowne lansowanie samej filozofii jakości, używanie istniejących technik i strategii dostarczy bowiem najwyżej marginalnych korzyści, a nie jakbyśmy chcieli korzyści maksymalnych. Europa jest wszakże mocna w wymianie produktów wysokiej techniki na „rynku wyższym” (względne korzyści netto) natomiast jest słaba na „rynku niższym” (względny brak korzyści)
 
Cztery obszary europejskiej doskonałości 
pola aktywności charakteryzujące się franszyzną dóbr markowych
grupy zróżnicowanych produktów przemysłowych objęte mocnymi markami
krótkie serie i prototypy zogniskowane na projektach opartych na złożonych systemach wytwarzania wysokiej techniki
dowiedziona zdolność utwierdzania się na rynkach produktów masowych w przemysłach wykorzystujących badania i rozwój
Cechy które utwierdzają ten obraz to przede wszystkim pionowo zróżnicowane produkty i usługi obejmujące wielu różnych partnerów oraz zdolność do łączenia po drodze różnych know – how, które zlewają się przy dostawie końcowego produktu.
 
Europejska Wizja Jakości wysuwa przez prezentację swoich elementów nowe zagadnienia dla XXI wieku. Prezentuje promocję nowego obrazu i filozofii jakości, która jest możliwa jedynie gdy:
jest oparta na tworzących się trendach i tendencjach z udziałem wszystkich graczy starających się ją podtrzymać i wykorzystywać
potrafi wykorzystywać reakcje publiczne (na tym polu niestety bieżące inicjatywy nie sprostały oczekiwaniom)
 
 
 
 
 
Instrumenty zarządzania jakością: 
Hamrol, Mantura przyjmuje podział instrumentów zarządzania jakością na zasady, metody i narzędzia, przy czym:
 

v